hvor kommer humor fra?

 

Opfattelsen af humor som en oplevelse af en ubehagelig, pinlig, paradoksal eller

potentielt truende stimuli i en tryg (dvs. ikke-truende) ramme er naturligvis ikke

en ny opfindelse. Allerede Guthrie (1903) mente at humor, eller "fornøjelse"

(amusement), opstår i en disharmonisk situation, hvis - og kun hvis - vi samtidig

er overbevist om, at alt er "i orden" (all right) [31]. Også Mary Rothbart (1976) har

understreget, at inkongruens (som må være latterens anstødssten for at blive til

humor) må forekomme i en sammenhæng, som er behagelig, tryg og ikketruende.

Langt de fleste teorier, som har sat fokus på den trygge (ikke-truende) ramme,

har imidlertid forstået denne som koblet til leg - som modsætning til alvor.

Pointen i denne forståelse er, at de potentielt farlige oplevelser opfattes

humoristisk, fordi det hele foregår i en ramme af useriøsitet og leg - hvilket

passer udmærket med munterhed som humors typiske karaktertræk. Hermed

bliver grundmodellen for humor den form for fysisk leg, dvs. afprøvning og

træning af biologisk værdifulde handlemønstre i en ikke-alvorlig social ramme,

der er typisk for pattedyr - og som dermed i sidste ende må ses som humors

evolutionære oprindelse (Gervais & Wilson 2005).

Den sociale tryghed, som er forbundet med leg (og som - i parentes bemærket -

er det, som negerer den potentielle fare, som opstår, når vi overraskes i humor) -

er således essentiel i Paul McGhees beskrivelse af humor (1979). For McGhee er

humor primært en leg med ideer eller ord - som i den sproglige humor. Han

beskriver således (1971), hvordan humor hos børn kan udløses helt uden nogen

"opløsning" af inkongruenser (jf. Suls' totrinsmodel) - oplevelsen af

inkongruens i en tryg ramme er nok. Selvom vi som voksne normalt kræver lidt

mere, før vi griner (f.eks. oplevelsen af utilstrækkeligheden af vores

begrebsapparat), kan man i dette lys i en vis forstand anse humor som

udsprunget af og koblet til ufarlig leg - og tilmed bruge dette som argument for

ikke at tage den alvorligt. Det er dog også muligt, at humor har langt videre

betydning end som så.

I et af de seneste forsøg på at belyse humorens væsen ved hjælp af moderne

hjerneskanningsteknik (fMRI) forsøgte Watson, Matthews og Allman (2007) at

finde ligheder og forskelle mellem sprogbaseret humor og visuelt baseret humor.

De anvendte avistegneserier - dels et udvalg af forskellige forfattere og tegnere

fra avisen The New Yorker og dels et udvalg af The Far Side af Gary Larson. Ikke

overraskende, fandt de en forhøjet aktivitet i de områder, som tager sig af visuel

forarbejdning ved tegneserier, som baserede sig udelukkende på visuelle stimuli,

mens de fandt en forhøjet aktivitet i venstre hjernehalvdels klassiske

sprogområder i de tegneserier, som baserede sig på forholdet mellem tekst og

tegning. Dette blev tolket som et udtryk for, at de to forskellige typer udløste et

øget behov for analyse fra disse områder i hjernen for at forstå vittighedernes

pointe.

Hovedargumentet for forsøget var imidlertid en forventning om at finde en

forøget aktivitet i to særlige områder af hjernen, gyrus cingularis anterior og

fronto-insular kortex, som indeholder en særlig type neuroner, de såkaldte Von

Economo-celler, som en af forfatterne, John Morgan Allman, tidligere havde

påvist hos mennesker og menneskeaber. Disse celler antages at være opstået for

ca. 15 millioner år siden og understøtter dermed den traditionelle forestilling

om, at humor er en særlig menneskelig - eller i dette tilfælde: en

menneskeabelig - foreteelse. Denne forventning blev mere end opfyldt, idet

graden af oplevelse af humor faktisk korrelerede med aktiviteten i disse områder.

Udover dette fund, fremhæver forfatterne desuden en forøget aktivitet i

amygdala, som de ser som et led i en omfortolkning af tegneseriens

belønningsværdi (reward value), som opfattes som koblet til Suls' andet stadie

(som de her kalder reinterpretation). Dermed giver de udtryk for den traditionelle

opfattelse af humor som koblet til positive følelser, idet de henholder sig til, at

amygdala i de senere år i flere studier er blevet koblet til andre og mere positive

følelser, end den frygt, som aktivitet i amygdala traditionelt er blevet set som et

korrelat for [32].

Spørgsmålet er blot, om forfatterne her kan være blevet forblændet af vores

traditionelle opfattelse af humor som en ensidigt positiv oplevelse? Mens det er

fuldt ud muligt, at aktiviteten i amygdala kan ses som et led, som indgår i

skabelsen af en positiv oplevelse, så er det lige så muligt at fortolke amygdalaaktiviteten

på traditionel vis, hvor den er koblet til frygt og ængstelse, eller blot

årvågenhed (arousal), som det vigtigste led i hjernens alarmsystem (LeDoux

1999) [33]. Eller sagt på en anden måde: amygdala-aktiviteten er næppe blot udtryk

for en positiv oplevelse, idet amygdala-aktivitet også er typisk ved tvetydigheder,

læsning af følelsesladede ord, inkongruens (mellem ord og billede),

responskonflikter, samt enhver form for emotionel konflikt (Etkin et al. 2006). I

stedet for at gisne om, hvorvidt oplevelsen af aktivitet i amygdala er positiv eller

negativ, bør vi måske i stedet bemærke, at amygdala typisk udviser aktivitet ved

netop den type inkongruenser, som er typisk for humor - og, som vi kun kan

formode, er forbundet med et vist potentielt ubehag.

Dette ville til fulde kunne forklare, hvorfor humor netop resulterer i øget

aktivitet i amygdala og gyrus cingularis anterior (GCA) - samt områder i og

omkring insula, som bl.a. udgør et bindeled mellem GCA og signalerne fra

kroppens indre - som fællestræk ved forskellige former for humor. Amygdalaaktiviteten

afspejler de forskellige former for inkongruens, som kan skabe det

element af ubehag, som er et nødvendigt element i humor, mens aktiviteten i

GCA uden større problemer kan tolkes som et udslag af modsætningen mellem

den pludselig opståede, tilsyneladende truende situation, og den generelle

tilstand af velvære og tryghed. Det er her væsentligt, at GCA ikke blot er aktiv

ved responskonflikt eller ved opløsningen af emotionelle konflikter (Etkin 2006),

men også er ansvarlig for vores opfattelse af den "sociale situation" - og samtidig

er et essentielt element i vores sociale signalsystem, og f.eks. er kendt som det

sted, hvorfra vores "ægte" følelsesudtryk - f.eks. det "ægte" smil (eller Duchennesmilet)

- udløses.

I denne sammenhæng er det ikke uvæsentligt, at et andet fMRI-stuide (Etkin et

al. 2006) har påvist, at netop GCA er involveret i at dæmpe responsen i

amygdala i tilfælde af sådanne konflikter [34]. Det er derfor langt fra udelukket, at

man heri med tiden kan finde et direkte neurologisk korrelat for humors

mekanismer, som - i lyset af ovenstående - måske bedst beskrives som "den

pludselige introduktion af en påvirkning, som kan virke truende i kraft af sin

natur, sin sociale betydning eller sin tvetydighed (aktivitet i amygdala), i en

situation, hvor vi føler os trygge og ikke umiddelbart truet, og hvor denne

påvirkning derfor kan fortolkes som fysisk ufarlig (aktivitet i GCA, som leverer

en vurdering af den aktuelle sociale situations karakter, samt en vurdering af

situationens biologiske betydning for os - gennem insula, som modtager signaler

fra kroppens indre)" [35].

Er denne tolkning korrekt, har humor langt større betydning, end blot som

umoden lege-adfærd, som har overlevet op i voksenalderen. I så fald kan humor

placeres som en væsentlig brik i den tendens til at søge viden om netop de ting,

som udgør en potentiel trussel, som er karakteristisk for pattedyr. Som

dokumenteret utallige steder, eksempelvis i Bræstrups klassiker Hjortebogen

(1952: 82), er det (mod forventning?) ikke normalt for pattedyr at flygte ukritisk

fra farer, som f.eks. rovdyr. Enhver flugt fra fare er jo forbundet med

omkostninger i form af energiforbrug og risiko for, at man blot ender i større

fare. Derfor er der en generel tendens til hos pattedyr at udforske det potentielt

farlige, sådan at der kan skelnes mellem det, man bør flygte fra, og det som i

øjeblikket er ufarligt [36]. Man bør her bemærke, at ethvert element i dyrets

omverden, som ikke umiddelbart kan rubriceres i en af de to kategorier, altid er

potentielt farligt - og derfor må undersøges. Den mætte løve får derimod ikke

nødvendigvis zebraflokken til at flygte.

Hos mennesket er den trussel, som skal beherskes imidlertid ikke primært rovdyr

eller ydre trusler, men af indre, social karakter. Den største trussel mod

mennesket har altid været mennesket selv, og den største fare, vi står overfor er

dermed altid, at den sociale balance, borgfreden, kan risikere at kollapse, hvis vi

ikke er varsomme. Hvor hjorten skal lære at takle truslen fra rovdyrene uden at

gå i panik, har humor sandsynligvis udviklet sig hos mennesket som et våben til

at takle potentielt truende sociale situationer (Gervais & Wilson 2005, Provine

2000), som ofte opstår i forbindelse med typiske sociale tabuer som sex eller

aggression - humors vigtigste drivkraft.

 

= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =

[31] Guthrie mente dog samtidig, at mens smil var medfødt, var latter tillært -

hvilket ikke er korrekt (Keith-Spiegel 1972).

[32] Denne omfortolkning sættes bemærkelsesværdigt nok i relation til Antonio

Damasios begreb om "somatiske markører" (somatic markers), idet der

henvises til et studie af bl.a. Damasio og Antonio Bechara (Bechara et al.

1999). Begrebet "somatiske markører" dækker over en forestilling om, at der i

de dele af hjernen, som er involveret i den stadige overvågning af kroppens

indre tilstand, skabes en repræsentation af sammenhængen mellem de ydre

stimuli og den indre tilstand, som er koblet til disse. Disse markører har den

fordel, at de kan aktiveres langt hurtigere, end kroppens normale fysiologiske

reaktioner og dermed skabe en emotionel respons på en ydre påvirkning

inden for en meget kort tidsramme - hvilket blandt andet er påkrævet i

humor. Det bemærkelsesværdige er, at netop amygdala her fremhæves, idet

Damasio primært har sat fokus på områder i og omkring insula og gyrus

cingularis anterior, som de væsentligste placeringer for hjernens

repræsentation af kroppens indre tilstande (Damasio 1994, 1999, 2003).

[33] Hvilket er en af årsagerne til amygdalas korte reaktionstid, idet det er af

biologisk fordel at kunne reagere hurtigt på eventuelle farer - sml. humors

overraskelseselement.

[34] Dette studie blev udført med en særlig opgave (emotional Stroop task), som

netop tog udgangspunkt i en konflikt, som blev skabt ved hjælp af en

inkongruens mellem ord og billede (et ansigtsudtryk). Udløsningen af

aktivitet i amygdala skete således på en måde, som ikke ligger langt fra det, vi

må forestille os må foregå i humor.

[35] Sml. Etkins et al. (2006: 8): "Taken together, these studies suggest that the

response to threat in healthy subjects involves two distinct stages - an initial

unconscious, anxiety-related bias reflected in amygdala activation (and with

it enhanced vigilance), followed by a secondary context-responsive

suppression of amygdalar responsiveness by the rostral cingulate."

[36] Humor er dermed knyttet til et biologisk behov for at søge viden om netop

de emner, som kan være en potentiel trussel for os - hvilket passer som fod i

hose med, at de ting, som er forbundet med en emotionel ophidselse

(arousal), huskes bedre, fordi det er et signal om, at de har en biologisk

betydning for os.

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS