det behagelige ubehag

 

Mens munterhed - som talrige studier af sammenhængen mellem karaktertræk

og humoristisk sans har påvist - synes at være humorens forudsætning, er der

imidlertid en risiko for, at et for snævert fokus på munterhed som det

emotionelle grundtræk i humor, kan få os til at overse en vigtig detalje. For nok

er munterhed humorens forudsætning, men er den nok til at forklare humorens

udløsning? Eller skal munterhed snarere opfattes som en emotionel ramme,

inden for hvilken humor - som måske udløses af helt andre faktorer - optræder?

Som William Fry (2002), i sin gennemgang af studier, som ikke primært har haft

humor som deres sigte, men som alligevel kan relateres til humorforskning,

understreger, er oplevelsen af humor ikke entydigt koblet til oplevelsen af

behag [25], men indeholder tværtimod en spænding mellem det behagelige og det

ubehagelige, en ambivalens, som ikke kun er et væsentligt element i humor,

men måske selve dens drivkraft. [26]

Denne ambivalens udkrystalliserer sig tydeligst i den såkaldte "falde på halen"-

komik (slapstick), hvor balancen mellem humors positive og negative pol står

tydeligt frem. Den form for komik - som blandt andet er det væsentligste

element i de mange fraklips- og hjemmevideo-shows, som har været vist på tv i

de seneste årtier - har to grundlæggende forudsætninger: 1) den handler om

ulykke, om personer der snubler, falder eller på anden måde tilsyneladende

kommer til skade eller i problemer, og 2) den forudsætter, at denne ulykke

forekommer inden for en ramme, hvor den ikke er truende for tilskueren -

hvilket i udvidet forstand indebærer, at også aktøren selv er uskadt

(Ramachandran 1998). At det er en grundlæggende forudsætning for fysisk

komik, at den skade vi ser, ikke er alvorlig, kommer også til udtryk i, at aktøren

ofte optræder i et ritualiseret kostume, som f.eks. klovnen med den røde næse,

de store sko og det hvide tøj - hvor evt. blodstænk øjeblikkeligt ville kunne ses -

eller klassikere som Gøg og Gokke eller Fyrtårnet og Bivognen, som i vidt omfang er

karikerede figurer - for at understrege, at vi er vidne til en forestilling og ikke

virkelighed [27].

Men selvom balancen mellem ubehag (fare) og behag (tryghed) er åbenlys i den

fysiske komedie, hvordan kommer denne så til udtryk i den sproglige form? Kan

man overhovedet drage en parallel fra den fysiske komedies blanding af ubehag

og behag, af indlevelse i faren og den efterfølgende erkendelse af, at situationen

er ikke-truende, til sproglig humor? Svaret på dette spørgsmål vil vi søge i en

dansk nyklassiker i humorgenren, nemlig Anders Lund Madsens Madsens ÆØÅ

(1997).

Madsens ÆØÅ er (som det skrives på bagsidecoveret) en "ordbog over ting, som

der sjovt nok endnu ikke findes ord for", og er en alfabetisk liste over

nyopfundne betegnelser for situationer eller genstande, som endnu ikke har

noget navn. Idéen er - som det er angivet på copyright-siden, og som Anders

Lund Madsen selv gør opmærksom på i sit forord - stjålet fra Douglas Adams' og

John Lloyds The Meaning of Liff (1984), hvor de nye betegnelser var genbrug af

allerede eksisterende bynavne, mens Anders Lund Madsen i stedet har anvendt

kunstsproget Volapük som udgangspunkt for sine nye begreber. Typiske

eksempler er:

 

(8) Bifoin (adj): Den lettere ubehagelige fornemmelse, som man får af at sætte sig

på et toiletsæde, som stadig er lunt efter den tidligere gæst. [28]

 

(9) Jemodik (s): Landbrugsredskab der påspændes en traktor og gør det muligt for

landmanden at sprede gødningen i et jævnt lag i hele vejens bredde.

(10) Kastof (s): En vidunderlig kvinde med langt bølgende mørkt hår og en nydelig

formspændt bagdel som viser sig at være en mand, når du omsider er nået op på

siden af hans cykel.

(11) Faséd (s): Den kombinerede spænding og skam man føler, når man bliver

afsløret på et offentligt sted, mens man plukker næsehår og gemmer dem i

brystlommen.

 

Udvalget er naturligvis stærkt tendentiøst - som det må være, når man uddrager

en håndfuld eksempler fra en bog med over 1.000 ordforklaringer - men det

understreger et gennemgående træk ved Anders Lund Madsens værk. Ved hjælp

af sproget beskriver - og dermed fremkalder - han en situation, som indeholder

et vist ubehag (eller en blanding af behag og ubehag) i kraft af en social

pinlighed (11), et kropsligt ubehag (8, 9), eller en spænding mellem den

emotionelle motivation og virkeligheden (10). Denne genkaldelse af

genkendelige situationer er grundkernen i megen humor, f.eks. også stand-up -

som Povl Erik Carstensen skriver:

 

(12) Kender I det? kunne egentlig være overskriften på al stand-up. [side 37]

 

De to vigtigste ingredienser er her genkendelsen af en situation og oplevelsen af

denne situation som forbundet med et ubehag - hvad enten dette skyldes, at den

indeholder et fysisk ubehag, en socialt pinlig eller uacceptabel adfærd, eller

relaterer til emner, som er tabubelagt eller ikke hører til i "det gode selskab". Det

er således langtfra tilfældigt, at humor traditionelt har beskæftiget sig med det

tabubelagte, det farlige, det som man ikke tør tale om, osv. - eller at stort set al

stand-up handler om sex, som, trods vores seksuelle frigørelse, i vidt omfang

stadig er omgærdet af socialt tabu. Blot antydningen af, at et udsagn kan tolkes

seksuelt, er ofte nok til at udløse humor - som i den klassiske værkstedshumors

evigt gentagne kommentar: "Det sagde hun også i går!".

Det er værd at bemærke, at mange af de eksempler, som er blevet brugt i den

videnskabelige undersøgelse af humor, og som derfor er at finde i den

videnskabelige litteratur omkring humor, på trods af at de fremstilles som rent

sproglige vittigheder, indeholder sådanne referencer til pinlig eller uacceptabel

social adfærd, som f.eks. det at vise sig nøgen for fremmede (5), at tilbyde sin

kone til fremmede mænd (6), eller - måske værst af alt - at nævne kvinders

emotionelle ustabilitet i forbindelse med graviditet og fødsel ("By the time Mary

had her fourteenth child, she'd run out of names to call her husband." (Coulson

& Lovett 2004: 286)).

Hvis man fører disse overvejelser til ende, betyder det at den grundlæggende

model for humor ikke er Suls' totrinsmodel, men derimod pruttehumor (som -

modsat hvad mange tror - netop ikke er universel, men netop kræver, at en prut

opfattes som socialt uacceptabelt for at udløses). Humoren består således i den

pludselige ("PRUUUUT!") introduktion af noget potentielt truende - eller i det

mindste socialt uacceptabelt - i en social situation, hvor det dog alligevel ikke

udgør nogen direkte fysisk trussel; selvom prutter lugter, er gasudslippet jo

sjældent livstruende! Og det er trods alt sjældent, man hører om, at personer er

blevet straffet for at prutte. Pruttehumor er naturligvis også repræsenteret i

Madsens ÆØÅ:

 

(13) Metafüsud (s): En særlig voldsom form for luft i tarmene som særlig rammer

folk, når de efter et større måltid sidder og slapper af i en tætpakket biograf.

 

(14) Laud (s): En slags prut som du håber folk vil overdøve med snak.

 

(15) Eventuo (s): Den ufrivillige mave-rumlen, der fylder tavsheden efter at en anden

i selskabet netop har afsløret noget meget intimt og personligt om sig selv.

 

Det ufarlige i situationen, som er en forudsætning for latterens udløsning, består

her primært i, at man, i kraft af at Anders Lund Madsen er kendt som humorist

og komiker - "en lystig fætter", i læsningen allerede er sat ind i en ramme, hvor

man forventer, at det hele foregår i en ikke-truende, munter atmosfære. Selve

læsesituationen bidrager naturligvis også hertil, idet det er sjældent, at vi formår

at føle os fysisk truet af en tekst vi læser. Det samme gælder, når vi er taget ind

for at se en stand-up-komiker som f.eks. Povl Erik Carstensen, og bliver

forstærket af, at arketypen på en stand-up-komiker (som Anders Lund Madsen

også passer ind i) er den lidt kiksede, klodsede og selvironiske type, som beretter

om sine fejlslagne score-tricks og genvordigheder i verden (4) - en på alle måder

ikke-truende adfærd, både fysisk og socialt - og ikke en selvhævdende, aggressiv

type, som kunne opfattes som en fysisk og social trussel.

 

= = = = = = = = = = = = = = = ( noter ) = = = = = = = = = = = = = = =

[25] "Humor scientists are well aware that humor does not fit into a

pleasant/unpleasant scheme. Humorous/serious is a different axis from the

pleasant/unpleasant axis." (Fry 2002: 326)

[26] Ambivalens var tidligere et vigtig element i forsøget på at forstå humor, f.eks.

hos Ambrose (1963), som så den som den måske vigtigste udløsende faktor

for humor, men er i vidt omfang gledet ud i senere tiders teorier (Fry 2002).

[27] Det er naturligvis muligt - og endda forholdsvis let - at argumentere for at

den fysiske komik skal ses som et udslag af den nedladende, udstødende,

selvhævdende humor, hvor vi primært griner af andres ulykke. Men det

passer bare dårligt med, at vi typisk fatter sympati for aktørerne i denne

humor, f.eks. klovnen. Spørgsmålet er, om ikke identifikationen med aktøren

reelt er nødvendig, for at vi overhovedet reagerer på den fysiske humor? En

identifikation, som, på baggrund af de senere års påvisning af de såkaldte

"spejlneuroner" (mirror neurons), som er aktive både under udførelse af en

bevægelse, og under iagttagelse af andre, der udfører samme bevægelse (og

som dermed kan forklare, hvordan vi kan "føle med" folk, som udfører en

fysisk handling eller falder, etc.), endda kan beskrives i detaljer (Carr et al.

2003).

[28] Dette eksempel er interessant, da beskrivelsen er direkte kopieret fra Adams &

Lloyds bog, hvor den optræder som shoeburyness. Man kan derfor tillade sig

at antage, at netop denne type situationsbeskrivelse har været en del af

Anders Lund Madsens egen fascination af Adams & Lloyds bog (og dermed

motivationen for at skrive sin egen), idet han har gengivet den i sin egen

udgave.

 
 
Illustrationer af Anna Laurine Kornum
Design og udvikling af Mediafarm ApS